Holambra week 1

6 mei 2018 - Holambra, Brazilië

Beste luitjes,

Welkom op mijn blog. Ik zal op deze pagina wekelijks gaan bijhouden wat ik en Sem allemaal meemaken hier in Brazil voor 10 weken.

op 28 April moesten wij heel vroeg ons nest uit een uurtje of 5 stond ik op om op tijd te komen voor het vliegtuig. De vlucht was aardig lang meer dan 12 uur in het vliegtuig gezeten en ook nog een paar uurtjes met de bus naar plaats van bestemming. Eenmaal aangekomen in Holambra (de plek waarbij stage lopen) Kregen wij de sleutel van ons appartement pousada bem te vi. Het is niet heel bijzonder maar we hebben een bed en we kunnen douche.

Eenmaal de spullen gedropt nog even een  biertje gedronken hier. Het is klein dorp, maar wel heel gezellig genoeg leuke restaurants en etc. De dag erna was het zondag we hebben de buurt verkend en we hebben een biertje gedronken met onze stagebegeleider Joni een hele aardige vent.

Toen stond de eerste stage week al voor de boeg maandag kwam, onze stagebeegeider ons ophalen. Hij bracht ons naar Terra Viva. Het bedrijf is ontzettend groot ze hebben van alles van snijbloemen tot fruit en natuurlijk ook potplanten daar gaan wij ons oprichten de komende tijd.  Joni had een planning voor ons gemaakt hij heeft een paar dingen in het bedrijf die niet goed gaan wij mogen, deze dingen proberen te verbeteren. Ook op de planning stond dat wij de eerste twee weken mee gaan lopen in de productie om te zien hoe alles logistiek loopt hier, als dit afgerond is mogen wij dan aan de opdracht gaan werken van het bedrijf en we hebben er ook nog een paar van school helaas. Ook gaan we nog andere locaties bezoeken van Terra Viva en we gaan een dag meelopen in het lab. Dit zijn allemaal leuke dingen ook hebben wij woensdag de veilig hier bezocht in Holambra een van de weinige klokken waar nog super veel mensen zitten denk ik. De handel bij Terra Viva gaat 50% direct en 50% voor de klok. De meeste supermarkten en tuincentra's komen naar de klok toe om intekopen. Ik denk wel dat er een stuk of 300 honderd man op de tribune zat. De eerste week een beetje kennis gemaakt met iedereen op het bedrijf. De communicatie is vaak wel lastig met de mensen op de werkvloer ze spreken geen woord Engels om een indicatie te geven het woordje yes or no is al lastig zat, maar de mensen op kantoor zijn aardig en spreken een goed woordje Engels dus communiceren met hun gaat prima. Wat ook wel grappig is om te vertellen is dat ze hier elke ochtend een soort ochtend gym doen met al het personeel een paar rek en strek oefeningen een apart verschijnsel. Ik ben er van overtuigd dat dit alleen is om tijd te rekken, sommige mensen werken hier hard maar bepaalde mensen zijn behoorlijk ongemotiveerd wat ik ook niet gek vind meet een salaris van omgerekend 350 euro per maand. Wij kregen vrijdag ook onze eerste stage vergoeding een behoorlijke stapel geld leuk om zoveel briefjes in je portemonnee te hebben.

De eerste week ging best snel om en we hebben het naar ons zin.  Ook hebben wij maandag een bbq gehad bij familie vd spek, hier woont Scott een vriend van ons, omdat hij vorig jaar in Nederland bij ons in de klas zat leuk gehad daar en kennis gemaakt met de ouders van scott en zijn zusje en haar vriendinnen en twee andere Nederlanders van Inholland die hier ook stage lopen en op het zelfde complex zitten als ons. Super gezellig natuurlijk de rest van de week wezen uiteten, want ja we hebben geen keuken heel vervelend. Gister zijn we ook  wat wezen eten en we hebben daarna een lekker zuip avondje gehouden bij een Braziliaanse damen thuis met de twee andere Nederlanders. Het lekkerste en sterkste drankje hier Caiparinha heerlijk een halve fles wodka met een beetje limoen tegen het eind van de avond kwamen Stijn en Jorne aan in Holambra. Ook twee Nederlanders van onze opleiding. Ze zijn ook meteen gekomen en we hebben nog een lange avond gehad. Ook hebben wij Jeffrey ontmoet een gozer die werkt bij Sion en een Nederlander is. hij heeft mij deze week meegenomen naar de gym hier in Holambra super aardige vent waar wij het goed mee kunnen vinden.

Zo de eerste week zit erop en het eerste verslag ook. Wij redden ons hier prima in Brazil groetjes aan iedereen die dit verslag leest. Ik ga snel weer de zon in, want het is hier lekker 30 graden. ps. ik mis jullie wel een beetje. foto's volgen later.

tchaauu mzlll

Niels Hendriks

1. Anja switzar:
    6 mei 2018
    Leuk om te lezen Niels.. heffun verder!!
  2. Louis Kester:
    29 mei 2018
    Mooi om te lezen! Succes en plezier in Holambra en omstreken :)