Bonito week 9

2 juli 2018 - Bonito, Brazilië

Beste Allemaal,

Ik zal maar schrijven waar ik in het vorige verhaal gebleven ben. Dit was op de zondag hier stond de in totaal ongeveer 20 uur durende bus reis op het progamma. We gingen rond een uurtje of half 3 weg in Holambra. Om vervolgens de bus in Campinas te pakken naar Campo Grande deze reis duurde een slordige 14 uur. Het was een nachtreis dus veel van de omgeving hebben we niet kunnen zien.

Eenmaal aangekomen in Campo Grande, moest er nog gerezen worden naar Bonito het plaatsje waar we de rest van de week zoude spenderen. We werden om 7 uur in  de ochtend opgehaald door een man die ons naar het hotel bracht in Bonito. Dit was een ritje van zo'n 4 uur. In het hotel hebben we de rest van de dag besteed aan zwemmend en aan het drinken van bier en caipirinha's. Toen gegeten en in de avond gezellig wat gedronken met wat Engelsen dames en heren die aanwezig waren in het hotel. Dit was allemaal heel gezellig en we waren gebroken door de busreis, dus we hebben het niet al te laat gemaakt.

De volgende dag stonden er dan activiteiten op het progamma. Eerst gingen wij naar Rio de Prata. Dit is een hele lange rivier met veel vissen en heel helder water. Deze rivier zijn wij helemaal af gesnorkeld. Echt een gave ervaring wat je daar ziet is niet op camera vast te leggen, wel een Go pro gehuurd dus we kunnen jullie nog wel wat laten zien. Na deze activiteit gingen we door naar een andere. Na een stukje gereden te hebben kwamen we aan bij Boca de Aras. Dit is een plek met een meters diepe kuil van meer dan 100 meter die in de loop van de jaren is ontstaan. In deze plaats zijn veel papegaaien te zien in het Braziliaans ook wel Aras, vandaar ook de naam. De rondleiding was niet al te lang gelukkig maar, want het was warm en de muggen wisten ons bloed goed te vinden. Ook nog een grappig verhaal is dat ze een enkele jaren geleden de kuil zijn ingegaan en maar liefst 23 kadavers hebben gevonden en twee volledige auto's. Er leven trouwens ook nog twee kaaimannen en wat andere beesten. Die zichzelf in leven houden door het op eten van hun jongen. In de avond hebben we een goed restaurant gevonden op google maps. We hebben daar heerlijke gegeten met uitstekend sprekend Engels personeel. Dit maak je niet vaak mee in Brazil.

Op de woensdag stonden de volgende activiteiten, alweer op het progamma. De reis ging dit keer naar Boca de Oncas. Eerst snel ontbijten om op tijd te komen voor ons transport naar deze activiteit. Wij waren netjes op tijd. Alleen de taxi chauffeur liet dit keer op zich wachten naar ongeveer een half uur kwam hij opdagen. In slecht Engels hoorde we hem zeggen dat hij auto problemen had. Uiteindelijk toch nog op tijd aangekomen bij Boca de Oncas. Een geweldige berg met enorm veel adembenemende watervallen. De eerste stap was de berg afdalen honderden trappen passeerde, voordat we de eerste en tevens de grootste waterval bereikten. Een prachtig exemplaar(foto's onder het verslag). Bij deze waterval konden wij ook nog even een verfrissende duik nemen. Na deze waterval veder gelopen langs een mooie blauwe rivier, waar we ook nog even mochten badderen. Hier zwemmen ook de visjes die eelt van je voeten eten, dus we hadden deze dag ook nog een gratis behandeling. De wandelingen gingen weer veder door de Jungle we kwamen toen bij een plaats waar je water kon halen. Ook zagen we daar wat aapjes rondslingeren, vervolgens ging de bergtocht weer veder bergopwaarts, hier kwamen we langs nog een waterval waar we bij mochten zwemmen. Het water was hier ijs koud. We zijn er uiteraard wel ingedoken. Dit waren echt prachtige plaatsen die wij niet snel zullen vergeten. Na de wandeling kwamen we weer terug op de farm, waar een heerlijke lunch klaarstond. Rond deze tijd werd ook de wedstrijd van Brazil gespeeld die wij uiteraard gezien hebben, daarna nog een duik genomen in het natuurbad rondom de farm samen met Jorne Stijn en Sem. Wat een geweldige dag was dit. We hebben hem afgesloten in hetzelfde restaurant. Dit keer hebben we ook kaaiman vlees geprobeerd dit raden hij ons sterk aan. Ik vond het gewoon smaken naar een stukje kip. Na heel wat biertjes en het overheerlijke eten zijn we naar het hotel gegaan. Het was erg levendig in Bonito, omdat Brazil gewonnen had. Dit maakte het erg gezellig.

De volgende dag was, alweer de laatsten dag in Bonito. S' ochtends vroeg bezochten we eerst een grot waar het water zo helder was dat je dacht dat je naar een tekenfilm zat te kijken. Erg indrukwekkend om te zien, maar niet zo gaaf als de andere activiteiten, hierna werden wij al om 11 uur gebracht naar Campo grande om onze nachtbus weer te halen. Rond half 5 vertrokken we weer richting Campinas. Een lange en slopende reis was het weer met smerig voedsel langs de wegen, heeft Sem ondervonden.

Uiteindelijk waren we vrijdag ochtend terug in Holambra. Waar we de rest van de dag hebben gespendeerd bij Andre de veiling directeur. Wij kregen van ze vrouw nog iets wat ons vreselijke heimwee bezorgde een frikandel.

We hadden gelukkig nog een weekend voor de deur staan, na het weekje vakantie heerlijk. Op de zaterdag weer aan het zwembad gelegen. Inmiddels waren de laatste uren van Stijn en Jorne ingegaan. Ze vlogen zondag naar huis. In de avond hadden we nog een feestje bij een school in Holambra. Het was typisch Braziliaans de naam is mij even ontschoten. Het was ieder geval zeer gezellig, hier zie je pas echt de Braziliaanse cultuur.

Op de zondag konden wij onze vrienden Stijn en Jorne gedag zeggen die lekker terug naar het vertrouwde Nederland gingen. Nu zijn we nog met zijn tweeën over en wij mogen de deur dicht doen, als Nederlanders in Brazil. Een paar dagen nog en ook wij pakken het vliegtuig terug.

Ik hoop dat jullie weer een beetje beeld hebben gekregen van wat wij hebben uitgespookt in onze vakantie. Wij hebben ieder geval flink genoten. Wel ben ik nog wat dingen vergeten denk ik, maar dit horen jullie zeker als ik weer ben teruggekeerd. Excuses voor mijn slechting spelling af en toe. Er is nog maar weinig tijd.

Voor nu fijne werkweek en tot heeeeeel snel.

De groeten,

Niels Hendriks

1. Frans:
    2 juli 2018
    Hoi Niels, weer een leuke week als ik het zo lees en ook mooi dat het einde nadert. Goeie reis naar huis!