Holambra week 6

11 juni 2018 - Holambra, Brazilië

Bom dia beste lezers,

Week 6 is gepasseerd tijd voor weer een nieuw verhaaltje op mijn blog. Ik hoop dat jullie het nog steeds leuk interessant vinden om te lezen. Ik vind het ieder geval wel leuk om te maken. veel leesplezier maar weer.

Maandag ochtend ging als gewoonlijk, alweer vroeg de vervelende wekker van Sem. In vergelijking met de rest van de week konden we deze dag nog, enigszins uitslapen. De maandag hebben wij weer volbracht op het kantoortje. Er kwamen deze dag ook nog een paar Taiwanezen langs die vertelden dat ze ook naar het Opti-flor festival gingen, net als mijn stage begeleider en nog iemand van de Anthuriums lekker dan.

De dinsdag beloofde een mooie dag te worden. We moesten al vroeg opstaan om kwart voor 4 ging de wekker. Om een reis te maken naar het 500 km, verderop liggende dorp araxà. In dit dorp zoude wij een bezoek brengen aan de andere en tevens de grootste locatie van Terra Viva. Eenmaal vertrokken werd door Aluizio al snel het tempo bepaald voor de rit. Op elke weg waar die de kans kreeg trapte hij het gaspedaal hard in. Na een reis van 5 uur eindelijk aangekomen in Araxa. Toen we er eenmaal waren mochten we gaan helpen in de productie van de snijlelie's. Eerst inpakken en daarna snijden. Toen de dag ten einde was gingen we naar ons hotel toe 50 minuten verderop. Eerst liet Aluizio ons nog even een waterval zien die van grote schoonheid was. (foto's hieronder) Aangekomen in het hotel ging Aluizio meteen naar bed. Wij hebben nog even met ze drieën iets gedronken in de bar, want Boris was namelijk ook mee de andere stagiair bij Terra Viva.

Op de woensdag stonden we opnieuw vroeg op om snel te ontbijten en vervolgens snel weer naar de farm te vertrekken. Eenmaal daar aangekomen eerst staan lullen met Aluizio over wat er beter kon. Dit kwam eigenlijk al meteen naar voren, meer tempo en niet teveel stil staan. De bedoeling was om meteen te gaan poten, maar de bollen waren er nog niet. Toen de bollen eenmaal arriveerden om half 9 kon er dan eindelijk gepoot worden. Om 9 uur gingen wij weg om met Marcel Schoenmaker , een mede oprichter van Terra Viva. Een rondleiding te krijgen over heel de farm. Alles bij elkaar was de farm wel 5000 hectare groot zij hij. Ook moest hij nog 500 hectare vrij laten voor de natuur. Hij vertelde ook dat de farm op 1400 meter hoogte lag. Ik zie jullie denken hoe geven ze dan al hun gewas water. Dit deden ze, vanuit een natuurlijke bron waar ze water vanuit pompten naar een bazen. Hij liet ook een stukje van de farm zien in zijn pick-up reden we langs de mooiste plaatjes. Ze teelde aardappels, eucalyptus  bomen en nog veel meer. Toen het eenmaal 12 uur was reden we terug naar het hoofdkantoor waar wij gingen eten om daarna weer naar Holambra te planken.

Op Donderdag konden wij weer op onze normale tijd opstaan. Een ochtendje gewerkt en nog even met Joni gepraat die op het punt stond om te vertrekken naar Nederland (zonder mij). Toen de ochtend voorbij was gingen we wat tuinders bezoeken met Stijn en Jorne de twee andere stagiaires van onze opleiding. Eerst gingen we naar Sion om te kijken bij de Phalaenopsis stekken van Jeffrey die wij al kende. Na deze kas gingen we nog door naar Gino een Japanse Cymbidium & Phalaenopsis kweker interessante dingen gezien. Het kwam wel met bakken uit de helemaal op deze plaats. Een klein buitje ben ik hier nog niet tegen gekomen.

Vrijdag was een dag je raad het al, waar wij opnieuw heel vroeg ons bed uit moesten. De wekker ging om 4 uur om, vervolgens met Eldo en nog twee vrouwtjes van kantoor naar Sao Paulo te vertrekken. In Sao Paulo is, namelijk een hele grote plaats genaamd de seace. Ik denk dat ik het verkeerd schrijf, maar het is eigenlijk een enorme markt met alleen maar planten en groenten verkopers leuk om te zien. Na het bezoek van de grote markt nog naar enkele tuincentra geweest om de planten van Terra Viva te bekijken. Hier liet de kwaliteit het af en toe ontgelden. Toen wij eenmaal weer terugkeerde naar Holambra hebben wij de dag voltooid met het werken aan onze opdrachten en toen was het alweer lekker weekend.

Op de vrijdag zijn wij heerlijk wezen uiteten. Na een stevige bodem gelegd te hebben hadden wij een role(huisfeest) in het huis van Stijn en Jorne. De drank vloeide weer rijkelijk deze avond. De dames die aanwezig waren Dasha, Bia en Rebecca ik noem ze even bij naam, anders worden ze boos.

Op de Zaterdag hebben wij helaas niet al te veel uitgevoerd in het dorp is over het algemeen niet veel te beleven, daarom wilde wij in de avond naar Campinas gaan om is even lekker een avondje te stappen. We waren alleen wel afhankelijk van een Uber die helaas niet meer reden rond het tijdstip dat wij wilde gaan. We waren dus genoodzaakt om in Holambra te blijven helaas. Het weekend wel goed afgesloten. Wij hebben heel de middag aan het zwembad van Andre gezeten de veiling directeur die zelf in Nederland is. Wat zijn ze hier toch heerlijk gastvrij.

Ik hoop dat de verhaaltjes niet te lang zijn geef het anders even aan. Helaas kan ik niet elk detail beschrijven, maar dit horen jullie zeker als ik terug ben. Ik zie jullie snel

groetjesss mzzlll

Niels Hendriks

1. Frans:
    11 juni 2018
    Niels, vooral doorgaan, je schrijft het leuk op! 5.000 hectare, dat is meer dan het halve Westland! bizar groot daar, jullie reizen ook aardige afstanden, wel top wat je allemaal ziet en waar je komt.
  2. Ed:
    11 juni 2018
    Leuk Niels, weer veel gezien deze week. Die wekker heb ik al een tijd niet gehoord. Nog een maandje dan kunnen wij er weer van genieten!!! Op naar week 7.
  3. Ed:
    11 juni 2018
    Niels, weer een hoop meegemaakt deze week. Nog een week of 4, dan kunnen wij weer van Sem z’n wekker genieten!!!!
    Op naar week 7
  4. Rene:
    11 juni 2018
    Gewoon doorgaan Niels je hebt echt talent om te schrijven ik geniet van je verhalen.
    En voor mijnsite het aftellen nu echt beginnen😉
  5. Annemieke:
    15 juni 2018
    Ha heren! Wat een mooi artikel is er over jullie stage verschenen!! Top dat jullie hieraan meewerken! Dank je wel daarvoor!