Holambra week 5

4 juni 2018 - Holambra, Brazilië

Bom Dia beste lezers,

De 5de van 10 weken stage hier in Brazilië is ook alweer voorbij. We zijn nu al over de helft wat gaat het toch allemaal weer snel voorbij. De vijfde week zijn wij al stukken veder gekomen met onze opdrachten en hebben we een aantal interessante dingen gehoord/gezien.

We begonnen, zoals gewoonlijk weer op maandag in alle vroegte. De vijfde week hebben wij, vooral weer veel energie gestopt in het maken van het business plan voor de Oppot machine uit Nederland. De opdracht is nu bijna af. We moeten alleen nog even wat kleine aanpassingen doen, zodat het bedrijf alles begrijpt. Als dit gebeurd zijn er nog een aantal andere opdrachten, bijvoorbeeld het maken van een nieuwe organigram voor het bedrijf met een betere verdelingen van de taken.

Ook gaan staan er deze week een aantal interessante dingen op de planning. Wij gaan, namelijk naar een andere locatie van Terra viva. De locatie ligt op zo'n 500 km rijden hier vandaan. Er worden op deze locatie aardappeles geteeld. Het leek ons wel leuk om niet alleen in het straatje te blijven van de potplanten, maar ook om onze horizon te verbreden en dus te kijken bij andere teelten. Dit vond onze stagebegeleider gelukkig geen probleem. Op de donderdag middag gaan wij ook nog naar Sion, om daar een rondleiding te krijgen door de kas en als afsluiter gaan wij ook nog naar een planten fair in Sao Paulo. Dit zijn natuurlijk allemaal leuke dingen om te zien. Ik ben benieuwd wat voor dingen wij deze week weer gaan bij leren.

De week van de stage was iets korter dan verwacht. Op donderdag was er een nationale feestdag hier in Brazilië, dus iedereen had een dagje vrij. De woensdag avond waren we uitgenodigd om bij Andre (veiling directeur) een biertje te komen drinken. Het was de bedoeling dat iedereen zijn stage begeleider zou meenemen, maar er was er slechts een aanwezig helaas. We hebben alsnog een super avond gehad met een lekker bbqtje en een prima pilsje. Ook heeft Andre veel verteld over de veiling, interessant om te horen. We gaan nog een keer naar de veiling om hier dieper op in te gaan. Ook zei hij dat wij van harte uitgenodigd waren, als wij nog is een plons in zijn zwembad wilde maken, hier hebben wij de volgende dag, meteen gebruik van gemaakt en we hebben lekker heel de middag aan het zwembad gezeten met wederom, je raad het al een bbq en een biertje. De vrijdag moest er wel gewoon weer gewerkt worden. We hebben met Joni bijna de hele middag onze opdrachten door besproken en veel informatie met elkaar uitgewisseld.

Toen brak het weekend aan. Dit weekend hadden we al plannen gemaakt. Wij waren weer uitgenodigd om een potje te voetballen. Rond een uurtje of half 4 rezen we weer af naar het voetbal veld in Athur Neigera. Opnieuw weer een heerlijke avond/middag gehad. Dit keer ook met een bbq en live muziek van de locals. De potjes voetbal gingen ons dit keer wat minder af, sommige kunnen echt wel goed voetballen. Ook leuk om te zien was dat de kleine kinderen van de mannen al goed Engels praten en de meeste dingen vertalen voor hun vader. Na de voetbal gingen we nog even naar een lokaal cafeetje, waar we aardig opvielen met onze kaaskoppen iedereen moest iets van ons. We hebben wel weer gelachen. Wat hebben we toch een mooie tijd hier. De zondag was de dag dat Remco en Jim afscheid namen. Ze gingen weer heerlijk terug naar Nederland. Op de zondag avond hebben we nog even wat gegeten met Stijn Jorne en wat dames en toen zat het werkend er helaas al op. We willen volgende week is het nachtleven van Campinas gaan bekijken. Een stad hier vlakbij.

Ik hoop dat jullie weer hebben genoten. Ik kom volgende week weer bij jullie terug met een hoop nieuwe avonturen.

MZLLLLLL,

Niels Hendriks

1. Frans:
    4 juni 2018
    Jullie regelen het prima daarzo! Lever je ook netwerkverslagen in? Gebeurt genoeg daar.
  2. Annemieke:
    4 juni 2018
    Mooie opdrachten hebben jullie te pakken en een super leuke tijd als ik het zo lees. Gaaf dat jullie op de veiling zijn geweest en nog naar Sion gaan! Lekker nieuwsgierig mannen! Ga zo door!