Holambra week 4

28 mei 2018 - Rio de Janeiro, Brazilië

Bom dia luitjess,

weer een week veder met de stage. Wat gaat de tijd toch weer snel, als deze week voorbij is zitten we alweer op de helft.

Deze week heb ik veel aan jullie te vertellen, dus ga er maar weer even goed voorzitten. De week begon weer, zoals als gewoonlijk op de maandag. We gingen weer met de bus naar onze, inmiddels vaste stek het kantoor. Wij hebben daar deze week heel hard aan onze opdrachten gewerkt, voornamelijk het business plan voor de oppot machine heeft vele uurtjes in beslag genomen. Ook hebben wij weer om de tafel gezeten met Joni (stagebegeleider). Hij heeft ons weer wat meer verteld over de opdrachten en we hebben onze vorderingen besproken met hem. De week vloog om zeker ook, omdat wij vrijdag vrij hadden gevraagd met een speciale reden.

Woensdagavond hadden wij in de avond eerst een verjaardag van Eldo. Dit is de verantwoordelijke voor de Phalaenopsis hier. Hij had ons uitgenodigd en het leek hem leuk als wij met alle Nederlandse gasten kwamen, dus woensdag daar naar toe gegaan en een overheerlijke bbq gehad met de nodige biertjes. Ook was heel  de familie aanwezig de kleine kinderen en ook de kleine hondjes die net waren geboren. Een ontzettend leuke avond gehad.

Donderdagavond moesten er plannen gemaakt worden voor het weekend. We hadden eigenlijk het idee om te gaan stappen in Campinas. Een grote stad hier 30 minuutjes vanaf, totdat Jim ineens met het plant kwam om naar Rio de Janeiro. Hij wilde hier graag nog naar toe aangezien het zijn laatste volle weekend was in Brazil.  Toen wij van dit plan hoorde was de rest ook al snel verkocht, iedereen vond het wel een goed idee om vrijdagmiddag af te reizen naar de grote toeristische stad Rio, nadat iedereen een vrije dag had op  de vrijdag kon de reis gepland en geboekt worden. We hadden een hotel geboekt midden in het centrum van Rio, om vanuit daar alle prachtige plekjes van Rio op te zoeken. We hebben de reis van Holambra naar Rio afgelegd met een grote tourings bus. Een slordige 7 uur heen rijden en ook weer 7 uur terug. Een lekker stukje, maar er waren voldoende luxe aanwezig.

Vrijdagochtend kon de reis dan echt gaan beginnen, na vele waarschuwingen van mensen binnen het bedrijf en daar buiten dat het een criminele stad is en dat er veel schietpartijen zijn rezen wij dan toch af naar het al zo vredige Rio de Janeiro. Wat ook niet meezat was dat er hier vele stakingen zijn door de vrachtwagen chauffeurs. Dit komt door de regering die de brandstof prijzen verhoogd hebben en meer btw op de brandstoffen hebben gegooid. Dit omdat de regering bepaalde dingen anders niet kan financieren. Het volk is het hier absoluut niet mee eens, dus veel vrachtwagen chauffeurs zetten hun auto in de berm en wachten, totdat er iets gaat veranderen. Door dit alles was het ook niet zeker of onze bus wel zou vertrekken naar Rio. Eenmaal aangekomen in Campinas ging  onze bus gelukkig wel naar Rio. Om een uurtje of 1 stapten wij in de bus richting Rio we kwamen in de avond aan op het busstation. We hebben toen een taxi genomen richting het hotel nog even wat gegeten en een paar bier biertjes gedronken, vervolgens gaan slapen om morgen ochtend vroeg en fit aan de start te staan van onze city tour door Rio.

Wij werden die ochtend om half 10 opgehaald door onze gids die ons zou rondleiden door de stad. Het bleek echter die ochtend dat hij al rond 9 uur bij ons op de stoep stond, dus het was nog even stressen om op tijd te komen gelukkig wel gehaald. De eerste plek die wij mochten bezoeken was Christus de verlosser. Het grote Jezus beeld was heel indrukwekkend om te zien. Wij moesten eerst met een busje de berg op om bij het beeld te komen en vervolgens nog vele trappen beklimmen om het beeld te bereiken, maar het was het allemaal waard. Het uitzicht wat je daar hebt kan je met niks vergelijken. Je denkt dat je rondloopt in een film uniek om te zien (foto's onder het verslag). Nadat deze plek bezocht was gingen wij door we reden langs een Favela, deze hebben wij even van een afstandje bekeken, daarna reden we door naar de plek waar altijd groots carnaval wordt gevierd in Rio. Een enorm festival terrein waar plek is voor duizenden mensen, daarna doorgereden naar het grootste stadion van Brazil Maracanã. Een immens stadion met plek voor 78.000 man, daar een paar fotootjes gemaakt en door gereden naar de grootste kerk van Rio de Sint-Sebastiaan. Een mega kathedraal, zowel in omvang als in hoogte gaaf om te zien, vervolgens gingen we gingen we lunchen. Wij dachten op de Copa Cabana, maar de chauffeur bracht ons jammer genoeg naar een andere plek.  Het eten was wel weer geweldig, zoals zo vaak in Brazil. Ik denk dat ik vierkant terug kom. Na de heerlijke lunch reden we door, naar de Escadaria Selarón, deze trap is belegd met enorm veel tegeltjes uit, verschillende landen en is een populaire plek in Rio. Als laatste activiteit stond de suikerbrood berg op de planning. Een enorme berg die je op kon met een soort skilift. Eenmaal in de lift was het uitzicht weer adembenemend. Ook op de berg hebben wij een uur rond gelopen vol verbazing. Wat een bizar uitzicht en wat een mooie plaats. Aan het eind toen het helaas al donker was wel nog even over de Copa Caban gereden.

Toen de avond eenmaal was gevallen gingen we terug naar het hotel, daar even een stevige bodem gelegd, voor in de avond hadden wij nog geen plannen gemaakt, maar het leek ons wel een goed idee om het nachtleven is te gaan verkennen, vanuit de hotel kamer hoorde Sem en ik een paar flinke subwoovers te keer gaan. Wij zijn maar even naar buiten gelopen en hebben gevraagd wat er aan de hand was. Een feest met een paar rappers was het antwoord naast het hotel, hier moesten we naartoe. Snel even wat aan het uiterlijk gedaan en een kaartje gekocht en daarna heerlijk gefeest tot in de late uurtjes. De knappe vrouwen zijn helaas nog wel schaars hier. De meeste spreken geen Engels of in mijn geval waren de vrouwtjes van zaterdag van de verkeerde kant. We hebben door gefeest tot een uurtje of 4 en zijn daarna ons bed ingesprongen. De volgende dag stond de lange busrit terug weer op de planning.

Dit was het verhaal weer. Ik hoop dat jullie weer hebben genoten.

Niels Hendriks

1. Rene:
    28 mei 2018
    Mooi verhaal Niels. Gr René
  2. Nedregniw nav keerf:
    29 mei 2018
    een vrouw van de verkeerde kant gefixt?
  3. Frans:
    30 mei 2018
    Mooi verhaal weer Niels, toch ook leuk dat jij het weer net een beetje anders verwoord dan Sem. Toch gaaf dat jullie naar Rio zijn gegaan! Anders komt het er niet van, volgende week maar dat andere stadje, het schiet alweer op richting het weekend. En mocht het toch nog lukken dan kan je op kosten van Robert ten Brink naar je schatje met de kerst!!!